onsdag 23 april 2014

Sås


Curry härstammar från det tamilska ordet kari som betyder sås. Kryddblandningen curry som du hittar i kryddhyllan är en kolonial brittisk tolkning av hur de uppfattade kryddningen i det indiska köket. Den har dock väldigt lite att göra med en riktig curry där en blandning av färskmalda kryddor används som är unik för varje rätt. Currypulver är en användbar kryddblandning men jag brukar lägga till kryddor för att accentuera de smaker jag själv gillar. Jag använder quornfiléer i den här rätten eftersom jag ännu inte har lyckats med att hitta sojafiléer som håller måttet. De sojafiléer jag har provat påminner mest om överstekt kycklingbröst. Quorn innehåller äggvita från ekologiska höns som bindemedel. Det här receptet räcker till 3-4 personer.

Ovovegetarisk quorncurry
300 g quornfiléer
1 gul lök, skalad och hackad
1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
1 skiva färsk ingefära, skalad och finhackad
2,5 dl havregrädde
1 tsk salt
1 msk currypulver
½ tsk gurkmeja
½ tsk spiskummin, malen
½ tsk korianderfrön, malen
½-1 krm cayennepeppar
rapsolja till stekning


  • Hetta upp olja i en stekpanna och stek lök, vitlök och ingefära i fyra minuter på medelvärme i gryta, kastrull eller traktörpanna. Tillsätt de torra kryddorna och stek i en minut till. 
  • Tillsätt havregrädden och låt koka upp. Lägg i quornfiléerna och låt koka upp igen. Lägg på ett lock och låt sjuda i tio minuter. Servera med ris och sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar