söndag 16 mars 2014

Nystart med wok


Det var nästan två år sedan jag skrev något matrelaterat nu. Luften gick ur efter att min kokbok kom ut och det har runnit en hel del vatten under broarna. Bland annat så har jag börjat tänka mer på under vilka förhållanden mina råvaror lever innan de blir min mat. Jag har börjat att äta mer och mer vegetariskt. Recepten kommer i fortsättningen att oftast vara vegetariska eller vegan. Först ut är den här woken med rökt tofu och broccoli. Rökt smak gifter sig mycket fint med just broccoli.

Broccoli med rökt tofu (2-3 portioner)
250 g färsk broccoli
200 g rökt tofu
1 normalstor rödlök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 msk japansk soja
2 msk vegetarian stir fry sauce
1 tsk socker
rapsolja till stekning


  1. Skölj broccolin och skär den i små bitar. Skala rödlöken och skär den i tunna klyftor. Kärna ur och strimla chilin. Skala och finhacka vitlöksklyftorna. Skär tofun i små bitar.
  2. Blanda soja, vegetarian stir fry sauce och socker till en woksås i en kopp eller liknande.
  3. Hetta upp oljan i en wok eller stor stekpanna. Fräs tofubitarna i en minut på hög värme, ta upp och lägg på en tallrik.
  4. Tillsätt mer olja i woken om det behövs och fräs lök, vitlök och chilin i en minut på hög värme. Tillsätt därefter broccolin och woka tills den är nästan färdig. Tillsätt tofun och woksåsen. Woka allt i ett par minuter på medelvärme. Servera woken med kokt jasminris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar