lördag 6 februari 2010

Jävla röra, sa Alf

Idag var jag hemma hos min moster på en väldigt trevlig bjudning med mäktig och god mat till lunch. På vägen hem avvek min son för att övernatta hos sin bästa kompis så det var bara jag och min flickvän som skulle äta middag. Jag erinrade mig en romröra som jag förut har serverat till stekt lax, men som jag alltid känt att den är alldeles för god för att spela på andra fiolen. Vi gjorde romröran och bakade två potatisar i mikrovågsugnen. Hela matlagningen tog max 15 minuter. Receptet är beräknat till två personer.



Romröra
80 g stenbitsrom eller löjrom
½ finhackad rödlök
1 dl finhackad dill
2 dl lätt creme fraiche
1 krm svartpeppar
2 krm salt

Rör ihop samtliga ingredienser och ställ kallt en stund för att samla smak. Servera till exempelvis bakad potatis.

Bakad potatis i mikrovågs ugn
2 bakpotatisar

Skär snitt i översidan på potatisarna. Lägg dem på en värmebeständig tallrik och ställ i mikrovågsugnen i 10-15 minuter på högsta effekt. Prova med en sticka ett par gånger under tillagningen för att känna om potatisen är färdig. Servera med romröran ovan.

2 kommentarer:

  1. Det blir ännu godare om du har í en knivsudd Dijonsenap.//Stina

    SvaraRadera
  2. Om man vill ha dijonsenap så ska man självklart ha det. För egen del så tycker jag att det är så mycket smak ändå att det kanske inte behövs.

    SvaraRadera