tisdag 20 oktober 2009

Färsbiffar med potatis- och kikärtssallad

Det här receptet är exakt vad jag lagade till middag ikväll. Jag var sugen på någonting med mellanöstern-/medelhavs-/balkansmaker. Tahinidressingen kommer från en kokbok om medelhavsmat. Att blanda lamm- och nötfärs har jag sett i turkiska recept på köfte och kryddningen är något slags tolkning av Indien och Mellanöstern. Det går bra att hoppa över potatissalladen och servera biffarna i färdiga pitabröd med sallad och dressing. Receptet nedan är beräknat för fyra personer.




Färsbiffar
250 g nötfärs
250 g lammfärs
1 ägg
1 knippa färsk koriander, finhackad
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk malen spiskummin
1 tsk sambal oelek
1 tsk salt
1 msk maizena eller potatismjöl
matfett till stekning

Blanda ihop ingredienserna till en smidig färs. Forma till små runda biffar. Stek ca tre minuter per sida i stekpanna på medelvärme. Servera biffarna med potatis- och kikärtssallad.

Potatis- och kikärtssallad
500 g fast potatis
en burk kikärtor
1 rödlök

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta och klyfta potatisen. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och lägg på potatisklyftorna med skalet neråt. Stek potatisklyftorna mitt i ugnen i 30 min. Skala och skiva löken. Häll kikärtorna i en sil och skölj dem noga. Blanda potatisklyftor, lök och kikärtor med tahinidressingen.

Tahinidressing:
1 dl tahini
saft av 1 citron
1 pressad vitlöksklyfta
salt
vatten

Vispa ihop det tre första ingredienserna till dressingen. Späd med vatten tills det blir en rinnig sås och smaka av med salt.

1 kommentar: