fredag 23 oktober 2009

Köttfärsröra i pitabröd(även vegetarisk version)

Sen några år tillbaka är jag oftast totalt slut på fredagskvällen. Att göra något annat än att ta en lugn hemmakväll är oftast uteslutet. Därför anpassar jag maten därefter. Den här köttfärsröran i pitabröd gillar hela min lilla familj med flickvän och trettonåring. Smaken baseras på tomat, färsk koriander, chili och vitlök. Det ska vara rikligt med färsk koriander eftersom det lyfter hela anrättningen rejält. Jag brukar även krydda med chipotle vilket är rökt och torkad röd jalapeno. Chipotle ger en mycket behaglig rund och rökig smak utöver chilihettan. Den variant av kryddan som är lättast att få tag på Santa Maria Chipotlepaste. Det är också ett bra alternativ för vegetarianer som vill ha en rökig hetta i maten. Köttfärsen går utmärkt att byta ut mot röda kidneybönor. Receptet är beräknat för fyra personer.



Köttfärsröra i pitabröd
500 g köttfärs(eller två burkar röda kidneybönor)
en förpackning krossade tomater ca 400-500 g
1-3 pressade vitlöksklyftor
1 knippa färsk koriander, finhackad
1 tsk mald spiskummin
1 tsk salt
1-3 tsk chipotlepaste eller sambal oelek
ev svartpeppar
matfett till stekning

Häll de krossade tomaterna i en sil och låt dem rinna av. Hetta upp en stekpanna med matfettet och fräs vitlök och spiskummin i några sekunder innan du tillsätter köttfärsen. Stek köttfärsen tills den blir smulig. Tillsätt alla övriga ingredienser utom den finhackade färska koriandern. Låt röran koka ihop några minuter. Stäng av plattan och rör ner den färska koriandern. Smaka av med svartpeppar om du vill ha det också. Servera röran i pitabröd tillsammans med exempelvis gurka och romansallat. Riven ost och gräddfil smakar också gott till.

3 kommentarer:

  1. Det här tror jag att jag skall låta mig inspireras av i veckan! Sounds smaskigt!
    /Jumme

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekommendera detta. Speciellt för en som jag som ofta vill ha middag FORT för att inte ställa till med hungerkravaller. Och så är det sjukt gott. Koriander är det nya (nåja) svarta.

    SvaraRadera