onsdag 16 december 2009

Nasse- misshandlad av Svenne Banan och ratad av Muhammed

Jag är ledig i jul och som vanligt faller det på min lott att styra upp julfirandet för min numera ganska brokiga familjeskara. Till julafton kommer min bror, systrar och svägerska som kommer från Västafrika samt hennes kompis. Svägerskans kompis är muslim. Efter vad som kommit fram i media om hanteringen av våra svenska grisar så tar det emot att ställa fram en julskinka på bordet. När det dessutom kommer en muslim till jul så är det ytterligare en anledning att inte servera gris. Jag och min bror bestämde oss för att göra en lammstek från Ghana som är inbäddad i massor av spiskummin, en västindisk variant på ratatouille som innehåller chili och ingefära, stekt mangold med lök och chili och en variant på bulgur som är blandad med pasta. Menyn kan verka kaotisk men smakerna går väldigt bra ihop. De enda svenska inslagen blir Jansons frestelse och naturligtvis sill. Jag kommer naturligtvis att blogga om detta eminenta julbord.

1 kommentar: