torsdag 17 december 2009

Potatis, lök och köttfärs nu igen

Idag var jag sugen på "vanlig" mat. Jag gjorde min egen variant på pannbiff med lök serverat med potatismos. Jag kryddade köttfärsbiffarna med gräslök, vitlök och svartpeppar. Det blev mycket lyckat. Flickvännen blev så förtjust att jag inte hann fotografera maten innan hon hade tömt tallriken halvvägs. Recepten är beräknade för fyra personer.



Pannbiff med gräslök, svartpeppar och vitlök
500 g köttfärs
1 kruka gräslök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1 msk maizena eller potatismjöl
1 tsk krossad svartpeppar
1 tsk salt

Finhacka eller finklipp gräslöken. Riv eller pressa vitlöksklyftan. Lägg köttfärsen i en bunke. Tillsätt ägg, maizena, salt, peppar, gräslök och vitlök. Blanda ihop allt till en jämn smet. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Forma små biffar av färsen och lägg på plåten. Sätt in plåten i ugnen i 5-7 minuter. Servera biffarna med potatismos och stekt lök.

Potatismos
1 kg mjölig potatis
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl mjölk
1 msk smör

Skölj och skala potatisen. Skär den i bitar och lägg i en kastrull. Täck med vatten och tillsätt salt. Koka upp och låt koka i 10 minuter. Häll av vattnet. Värm mjölken med smör, salt och peppar. Pressa potatisen med en potatispress eller vispa sönder den med en elvisp eller mosa den med en potatisstöt. Tillsätt den varma mjölkblandningen och vispa ihop till ett luftigt mos.

Stekt lök
3-4 gula lökar
salt och peppar
smör till stekning

Hetta upp smöret i en stekpanna och stek löken på medelvärme tills den är mjuk. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar