fredag 27 november 2009

Fläskfemman

Idag ville jag visa att det går att göra något gott på bara fem ingredienser. Jag ville också att det skulle vara enkelt att tillaga. Dagens middag är intet nytt under solen, men den smakar gott vilket jag tycker är det viktigaste med mat. Fläskfilé, potatis, paprika och chevréost passar smakmässigt väldigt bra tillsammans. Köttet och grönsakerna tillagas samtidigt i ugnen på en plåt. Chevréröran gör du under tiden det övriga tillagas. Du kan ta vilka grönsaker du vill. Om du är vegetarian så utesluter du köttet och tar mer grönsaker helt enkelt. Receptet är beräknat för fyra personer.



Fläskfemman
500-600 g fläskfilé
8-10 fasta potatisar
2 gula eller röda paprikor
100 g chevréost
2 dl turkisk yoghurt eller lätt creme fraiche
oliv- eller rapsolja
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Salta och peppra fläskfilén. Lägg fläskfilén mitt i långpannan. Skölj och klyfta potatisarna. Skär paprikan i stora bitar. Lägg potatis och paprika runt filén. Salta och peppra. Droppa olja över köttet och grönsakerna. Sätt in allt mitt i ugnen i 30 minuter. Gör i ordning chevréröran under tiden. Mosa chevréosten med en gaffel och blanda den med yoghurt eller lätt creme fraiche. Om du använder en digital köttermometer så är köttet färdigt vid en innertemperatur på 65-68 grader. Låt köttet vila i 10 minuter i rumstemperatur när det stekt klart. Skiva köttet och servera med potatis, paprika samt chevréröran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar