fredag 20 november 2009

Panik i lunchlådan

Igår kväll så konstaterade jag till min fasa att det inte fanns några rester över till dagens lunchlåda. Efter som jag är en snål människa så ville jag inte äta ute någon mer gång den här veckan. Då valde jag att göra den här enkla indiska linssoppan som är både billig och supergod. Som tillbehör kan man ta med sig lite bröd och frukt så är arbetslunchen räddad. Receptet räcker till fyra små portioner eller till två portioner för mig som är en hungrig jätte.



Indiska linssoppa
3 dl röda linser
1 liter vatten
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 cm färsk ingefära
½ tsk gurkmeja
1 krm caynnepeppar
2 grönsak- eller hönsbuljongtärningar
olja eller smör till stekning

Skölj linserna i en sil. Skala och hacka löken och vitlöken. Skala och finhacka ingefäran. Fräs löken, vitlöken och ingefäran i matfett i en gryta tills allt blir mjukt. Tillsätt gurkmeja och cayennepeppar i slutet av stektiden och låt det fräsa med en liten stund. Tillsätt vatten, linser och buljongtärningarna och låt allt koka upp. Låt det sedan sjuda under lock i 10-15 minuter. Rör om några gånger under koktiden. Servera med exempelvis vitlöksbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar