söndag 1 november 2009

Pollo con cilantro

Idag så jag en kalkonfilm om mexikanska fribrottare som slogs mot mumier. Jag blev sugen på något enkelt mexikanskt som inte smakade tacos eller texmex. Den här snabblagade mexikanska kycklingrätten såg jag i en mexikansk kokbok som jag lånade på biblioteket för flera år sedan. Det var så enkelt och gott att jag fortfarande kommer ihåg receptet utantill. Smaken kommer i huvudsak från färsk koriander som ju heter cilantro på spanska. Vegetarianer som accepterar ägg kan använda quorn istället för kyckling. Receptet är beräknat för fyra personer.



Pollo con cilantro (kyckling med färsk koriander)
500 g kycklingfilé av lår eller bröst
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 knippa färsk koriander
1 tsk salt
svartpeppar

Skär eller strimla kycklingfilén i småbitar. Finhacka gul lök och vitlök. Finhacka eller finklipp koriandern. Hetta upp olivoljan i en stor stekpanna och fräs löken och vitlöken i några minuter. Lägg i kycklingen i stekpannan och stek tills den är färdig i ca 5 minuter. Salta och peppra. Blanda ner den färska koriandern. Servera kokt ris och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar