måndag 30 november 2009

Maniska måndagsmorötter

Emellanåt så är vardagarna i november/december fullständigt hysteriskt stressiga. Så var det även idag med växande högar på jobbet, tvättstuga och en tonårsson som skulle utfordras innan kvällens danskurs. Därefter skulle ännu en middag till mig och flickvännen lagas till. Jag valde att laga stekt kyckling, morotssallad och kokt ris. Riset kokar jag i en elektrisk riskokare så det kräver nästan ingen passning alls. Kycklingen stekte jag i ugnen vilket är väldigt bekvämt. Morotssalladen komponerade jag ihop idag. Inspirationen till dressingen kommer från den legendariska vegetariska restaurangen Cranks i London. Morötter är en rotgrönsak som har hängt medan sedan vikingatiden då den kallades för "mororot". De ursprungliga morötterna var antingen gula eller röda. Den oranga varianten mer sentida.


Morotssallad med yoghurtvinägrett
4 morötter
1 rödlök

Skala, skölj och riv morötterna grovt. Skala och hacka rödlöken. Blanda allt med yoghurtvinägretten och låt gärna salladen stå och samla smak en stund.

yoghurtvinägrett
2 msk olivolja
1 msk vinäger
4 msk tjock turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Pressa eller riv vitlöksklyftan. Vispa ihop alla ingredienser till en dressing. Blanda med morötterna och rödlöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar